84% minder vallen in woonzorgcentrum dankzij Belgische artificiële intelligentie

Britse autoriteiten rusten prompt 50 extra WZC's uit met slimme Nobi-lampen

Op basis van de uitstekende resultaten van de Nobi pilootstudie in het Britse WZC Hartland House besliste de NHS L&SC Integrated Care Board (ICB) vandaag om de Belgische Nobi-lampen de komende maanden aan te bieden aan nog eens 50 extra WZC's. In totaal zullen 500 wooneenheden uitgerust worden met Nobi's bewezen AI-technologie voor valpreventie en -detectie. Dit is mogelijk dankzij de financiering vanuit het 'Digital Transformation Fund' van het Britse 'Digitising Social Care Programme'. De komende maanden zal de lokale ICB in haar regio in 50 extra WZC's identificeren waar de slimme lampen de grootste impact kunnen hebben. Selectiecriteria zullen zich richten op de zorggraad van bewoners, de gemiddelde valfrequentie en de bereidheid van het personeel om nieuwe technologieën te omarmen.

Met haar slimme AI-lampen heeft Nobi de ambitie om mensen te ondersteunen om veilig, gelukkig en waardig oud te worden, terwijl het daarnaast vooral ook zorgmedewerkers wil ondersteunen om goede zorg te blijven verlenen in een snel vergrijzende wereld waarin de druk op de zorg- en gezondheidssector steeds groter wordt. ​ ​ ​ ​

Resultaten pilootproject in Hartland House

In 2023 installeerde het Britse woonzorgcentrum Hartland House in Milnthorpe (Cumbria, VK) 8 Nobi-lampen voor valpreventie en -detectie. Dit was onderdeel van een pilotproject van de NHS Integrated Care Board (ICB) van Lancashire & South-Cumbria. Na amper vier maanden besloot Hartland House dat de resultaten van de pilot zo positief waren dat het de Nobi-technologie ook voor de andere kamers in het verzorgingstehuis wilde aanschaffen.

Vandaag heeft de NHS L&SC ICB ook besloten om nog eens 50 andere woonzorgcentra in de regio de kans te geven om Nobi aan te bieden aan hun bewoners. De beslissing is het resultaat van de uitstekende resultaten die Nobi kon aantonen, met bewezen valpreventie als doorslaggevende factor.

Leanne Scrogham, zorgmanager bij Hartland House, en haar team hebben aangetoond hoe impactvol deze lampen kunnen zijn wanneer ze met zorg en enthousiasme worden geïmplementeerd.

• Sinds de installatie is het aantal valpartijen met 84% gereduceerd,
  • met 100% detectie van vallen
  • en hulp na een val binnen 2 minuten.

Wil je meer weten over de resultaten van de NHS L&SC ICB pilotstudie: ​
lees de volledige casestudy hier.

Valpreventie om zorgsysteem te ontlasten

Voor de NHS I&SC ICB is valpreventie een cruciaal onderdeel van hun dagelijkse activiteiten. Vallen zijn immers een van de grootste doodsoorzaken bij ouderen en dragen sterk bij aan de druk op het zorgsysteem. Vallen voorkomen is daarom niet alleen belangrijk voor ouderen, hun familie en hun verzorgers, maar in uitbreiding voor algemene zorg- en gezondheidssysteem.

Het aantal vallen naar drastisch naar beneden krijgen zal:

• het aantal ambulanceoproepen verminderen
  • het aantal ziekenhuisopnames verminderen
  • de druk op het medisch personeel verlichten
  • en de financiële druk op de staatskas verminderen.

Deborah Gent; Projectpartner binnen het Digital Social Care Team in Lancashire & South Cumbria:

“De resultaten van deze piloot studie zijn baanbrekend: na jaren investeren in impactstudies waarmee we de rol van technologie en AI inzake valpreventie wilden aantonen, zijn we eindelijk geland. Met Nobi verandert vandaag het hele verhaal: in slechts enkele maanden hebben met harde data kunnen aantonen hoe AI-technologie het aantal vallen drastisch kan verminderen. Nobi's intuïtieve AI-oplossing helpt het risico op vallen niet alleen dalen; het toont vooral ook aan hoe technologie en AI ons de komende jaren zal helpen om cruciale uitdagingen binnen ons zorg- en gezondheidssysteem aan te pakken. Dit moment staat gelijk aan een belangrijke sprong voorwaarts.” ​ ​

Sue Capstick, ​ program lead of Digitisation and Transformation in Social Care voegt hieraan toe:

"Bij L&SC ICB zetten we volop in op vooruitstrevende technologieën die valincidenten helpen voorkomen. Door vallen te verminderen, ontlasten we ons gezondheidssysteem aanzienlijk, met minder ambulanceoproepen en ziekenhuisopnames tot gevolg. Nobi is een bewezen voorbeeld dat aantoont hoe technologie de samenwerking tussen de zorg & gezondheidssector helpt versterken."

Roeland Pelgrims, CEO van Nobi:

“Technologie in zorg is maar zo sterk als de mensen die ermee aan de slag gaan. De kracht van Nobi ligt dan ook maar voor een deeltje bij onze technologie zelf. De grote impact van onze slimme lampen is het gevolg van de manier waarop zorgmedewerkers ermee aan de slag gaan. De manier waarop onze lampen in het veld wordt gezet is belangrijk. Ik maak dan ook graag gebruik van dit platform om mijn respect te uiten voor de manier waarop de NHS L&SC ICB zorgtechnologiën zoals Nobi tot bij zorgmedewerkers brengen. Het is duidelijk dat Deborah en Sue niet alleen uitblinken in het vatten van het potentieel van technologie binnen zorg, maar ook baanbrekend zijn in de manier waarop technologie geïmplementeerd hoort te worden.”

Over Hartland House

Hartland House is een woonzorgcentrum met 31 slaapkamers dat persoonlijke zorg biedt aan maximaal 32 bewoners in een huiselijke omgeving in het prachtige dorpje Milnthorpe, Cumbria.

Hartland House biedt een thuis-van-huis omgeving en de bewoners profiteren van drie prachtig ingerichte lounges waar activiteiten plaatsvinden en ideaal zijn om bij te praten met vrienden en familie.

Er is ook een mooie serre met uitzicht over Dallam Park.

Hartland House wordt beheerd door Abbeyfield Lakeland Extra Care Society, onderdeel van de wereldwijde Abbeyfield groep.

liesbeth@nobi.life