AI ter ondersteuning van ouderenzorg onder druk?

Groot enthousiasme bij Duitse zorgmedewerkers, maar gebrekkige wifi-connectie strooit roet in het eten.

Berlijn, 8 mei 2023 - Vrijdag 12 mei, op 'Dag van de zorg', zullen de internationale ogen gericht zijn op de miljoenen zorgmedewerkers die onder steeds groter wordende druk hun job zullen moeten uitoefenen. En hoewel digitale innovaties heel wat in huis hebben om deel van de oplossing te zijn, worden ze slechts beperkt ingezet in Duitse zorginstellingen. Nochtans toont de Nobi AgeTech Enquête aan dat meer dan 90% van de verpleegkundigen open staat voor digitale innovaties die hen ondersteunen.

Om te achterhalen waar het schoentje knelt gaan Duitse experts tijdens een paneldiscussie op 9 mei dieper in op de vraag 'Redt AI Onze Ouderenzorg?' (‘Haus der Zukunft' – Berlijn). Ze buigen zich onder meer over de vraag waarom digitale technologieën en AI-gebaseerde oplossingen zo beperkt geïmplementeerd worden in de zorg. Is het een kwestie van budget, van ontoereikende digitale educatie of is de digitale infrastructuur van Duitse woonzorgcentra simpelweg ontoereikend? Samen formuleren de experten aanbevelingen hoe digitale innovaties alle kansen te geven ter ondersteuning van zorgmedewerkers die vandaag meer dan ooit onze steun verdienen. ​ ​

80% van Duitse zorginstellingen hebben geen betrouwbare wifi-connectie

Uit een recente enquête van het age tech-bedrijf ‘Nobi’ blijkt dat zo’n 80 % van de zorginstellingen geen stabiele en betrouwbare wifi heeft. Zelfs de technische minimumeisen worden vaak niet gehaald. Met gebrek aan interesse onder het zorgpersoneel heeft dit alvast niets te maken. De enquête toont immers aan dat verpleegkundigen zeer positief staan tegenover het gebruik van digitale ondersteuning. Meer dan 96 % van de respondenten is ervan overtuigd dat technologische innovaties in de toekomst een belangrijke tot zeer belangrijke rol zullen spelen in hun werk. En 94 % van de bevraagden is meer dan ooit bereid deze technologie in het dagelijks werk toe te passen.

Woonzorgcentra onder druk – digitale technologieën deel van de oplossing

De verwachtingen zijn hoog wat betreft zorgkwaliteit en veiligheid van bewoners van woonzorgcentra. Tegelijk kampt de sector met personeelstekorten en een groot verloop. Ondersteunende digitale innovaties die makkelijk te integreren zijn in bestaande oproep- en administratiesystemen nemen niet alleen werk uit handen van personeel, ze verbeteren ook de zorgkwaliteit. Ze hebben alles in huis om een belangrijke bijdrage te leveren bij het opvangen van personeelstekorten vandaag en morgen. Bovendien zorgen ze er ook voor dat zorgmedewerkers opnieuw de ruimte krijgen om zich te focussen op het menselijke aspect van de zorg. Zo heeft technologie en AI het potentieel om van koude terug warme zorghanden te maken. En, op middellange termijn helpen ze zo personeelsverloop verminderen doordat de medewerkers meer voldoening halen uit hun job. Ook patiënten en bewoners van zorginstellingen hebben baat bij technologie en AI: doordat zorgverleners zich op het menselijke aspect kunnen focussen, neemt het geluksgevoel en het welzijn onder de bewoners en bij de patiënten merkbaar toe.

Valdetectie dankzij AI als voorbeeld: 80 % meer valpartijen gemeld

Een voorbeeld van hoe digitale innovaties en AI zorgmedewerkers kunnen ondersteunen, is de slimme lamp voor valdetectie en -preventie van de Belgische startup Nobi. Een bewoner die ten val komt en dan lange tijd op de grond blijft liggen, wachtend op hulp: dat is een schrikscenario dat bij elke zorgverlener door het hoofd speelt, elke dag opnieuw. Daarom worden de kamers op vaste tijden gecontroleerd, dag en nacht - maar dat vergt veel menselijke middelen en vormt keer op keer een verstoring van de privacy en de nachtrust van de bewoners.

Om te onderzoeken of deze monitoringfunctie door een AI-gedreven lamp kan worden overgenomen, begon in augustus 2022 een zesmaandelijks proefproject in het Belgische woonzorgcentrum ‘Gerstjens’. Het resultaat was verrassend en schokkend tegelijk: in de 20 kamers die met een Nobi lamp waren uitgerust, werden 62 vallen gedetecteerd. Dat was 80 % meer dan in de kamers zonder dit detectiesysteem. Met andere woorden, zonder Nobi bleven zeer veel valpartijen onopgemerkt. Bewoners die in staat zijn om -nadat ze ten val zijn gekomen- zelf weer overeind te krabbelen, maken hier meestal geen melding van. Misschien uit schamate, of om de medewerkers niet te storen. Waar men vaak niet bij stil staat, is dat zelfs een klein incident grote gevolgen kan hebben. Dankzij Nobi is het personeel van woonzorgcentrum ‘Gerstjens’ nu op de hoogte van elke val en kan het onmiddellijk hulp verlenen wanneer dat nodig blijkt. Ook valpartijen die in het verleden onopgemerkt bleven omdat de bewoner zelf weer overeind kwam, worden nu opgemerkt en opgevolgd.

Experts gaan op 9 mei in gesprek over het thema 'Artificiële intelligentie in de ouderenzorg' in het 'Haus der Zukunft' in Berlijn

Nieuwe digitale oplossingen nemen werknemers in tal van branches taken uit handen. Waarom wordt in de ouderenzorg nog zo weinig gebruikgemaakt van deze technologie? Dat is op 9 mei het thema van een gesprek tussen deskundigen in het 'Haus der Zukunft' in Berlijn.

Dr. Kathrin Seibert van het Institut für Public Health und Pflegeforschung (IPP) van de Universiteit Bremen behoort tot de Duitse pioniers in het onderzoek naar zorg en digitalisering. De voorbije jaren deed ze ook onderzoek naar zorg en AI. Seibert is overtuigd van het potentieel van digitale innovaties ter ondersteuning van ouderenzorg.

"De meerwaarde van zorgtechnologie moet in de praktijk merkbaar zijn voor zowel zij die zorg nodig hebben, als voor zorgpersoneel en mantelzorgers", zei ze naar aanleiding van het paneldebat 'Rettet künstliche Intelligenz unsere Altenpflege?' (Redt AI onze ouderenzorg?)

Ook Sascha Saßen, Verantwoordelijke Kwaliteitsmanagement bij de Duitse zorgaanbieder Korian, gelooft in de kracht van digitale innovaties binnen de zorg. Om de adoptie ervan breed mogelijk te maken wil Saßen de wifi in door Korian beheerde woonzorgcentra nog verbeteren om zo een betrouwbare internetverbinding te kunnen garanderen in alle gebouwen van Korian. Hij wil ook medewerkers intensief trainen om met nieuwe technologie te leren werken.