Hoogtechnologische lampen verminderen valincidenten in woonzorgcentra met 84%

Een door AI aangestuurde lamp verminderde het aantal valincidenten in een woonzorgcentrum in Cumbria (VK) met maar liefst 84%. Bovendien kan het personeel nu 28 keer sneller reageren als een bewoner valt. ​ ​

De door AI aangestuurde slimme lampen van Nobi detecteren en voorkomen valincidenten ​ in woonzorgcentra in Europa, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en nu ook het Verenigd Koninkrijk. Nobi brengt daarmee een ware revolutie teweeg.

De technologie is sinds mei 2023 in gebruik, als onderdeel van een pilootproject in het woonzorgcentrum Hartland House in Cumbria (VK). Het project werd gefinancierd door de National Health Service (NHS) Lancashire and South Cumbria Integrated Care Board (ICB). Al na enkele maanden hebben de lampen een cruciale impact op de levens van bewoners én verzorgers in het woonzorgcentrum.

4 op 5 valincidenten voorkomen

De lampen van Nobi detecteren niet alleen alle valincidenten (100%), ze bieden ook preventiemaatregelen die het aantal valincidenten fors kunnen verminderen. Bij Hartland House hebben Nobi's slimme lampen ervoor gezorgd dat maar liefst 4 op de 5 vallen konden voorkomen worden. ​

Vallen konden voorkomen worden door volgende 3 features:

1/ 62% van alle valincidenten gebeurt 's nachts. Een zacht licht naar boven te richten zodra een bewoner rechtop gaat zitten in bed. Als de persoon opstaat, bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan, zal de slimme lamp de hele kamer verlichten.

2/ Daarnaast is het mogelijk om een preventief alarm in te stellen, zodat het zorgpersoneel een melding krijgt wanneer een kwetsbare bewoner in bed rechtop gaat zitten. De verzorgers zijn dan snel bij de bewoner en kunnen voorkomen dat die zonder hulp uit bed komt. Nobi zorgt zo voor een kleine, menselijke interventie op het juiste moment. Valincidenten met mogelijk fatale gevolgen worden op die manier voorkomen.

3/ Het laatste stukje van de puzzel is de analyse van een val. Als een bewoner toch valt, stuurt de lamp het personeel een abstract stokmannetje dat de positie van de bewoner in de kamer toont. Nobi toont ook beelden van 15 seconden vóór en na de val. Met die informatie kan het systeem de oorzaak van het incident achterhalen, zodat het personeel weet welke preventiemaatregelen er nodig zijn.

Zorgverleners bieden 28 keer sneller hulp na val

Om valincidenten in woonzorgcentra te voorkomen, hebben we een duidelijk beeld nodig van het aantal incidenten en hun oorzaken.

Uit academisch onderzoek blijkt dat als de oudste bewoners van een woonzorgcentrum vallen en niet zelfstandig weer recht geraken, slechts 20% erin slaagt een traditioneel oproepsysteem te gebruiken om hulp in te schakelen. De resultaten van Hartland House bevestigen die academische bevindingen: 82% van de oudste bewoners kon niet om hulp roepen. Dit betekent dat als een bewoner 's nachts valt en niet om hulp kan roepen, hij mogelijk op de vloer blijft liggen tot de verzorgers hun geplande ronde doen. Soms duurt dat tot twee uur

Een snelle reactie na een val is van levensbelang. De Nobi lampen detecteren 100% van de valincidenten en waarschuwen het personeel meteen. In Hartland House leidde dit tot een enorme vermindering van de gemiddelde reactietijd, van 57 minuten zonder Nobi tot nog geen 2 minuten met Nobi. ​ ​ ​ ​ ​

Interventietijd met Nobi = 28 keer sneller
CEO van Nobi Roeland Pelgrims: "Valincidenten zijn de grootste oorzaak van ziekenhuisopnames bij ouderen. En dat legt een grote druk op de gezondheidszorg. Nobi wil een revolutie in de sector teweegbrengen door valincidenten in woonzorgcentra aanzienlijk te verminderen en volledig te voorkomen dat ouderen lang moeten blijven liggen. AgeTech wapent verzorgers met cruciale informatie om doordachte, proactieve beslissingen te nemen zodat ze hun bewoners kunnen ondersteunen en hun levenskwaliteit kunnen ​ behouden en verbeteren.”
Deborah Gent, Adult Social Care Digital Lead van NHS Lancashire and South Cumbria ICB: “We zijn bijzonder tevreden met de eerste resultaten van het pilootproject bij ​ Hartland House en de Nobi-lampen. Het is boeiend om te zien welke impact deze technologie kan hebben op onze oudere bevolking en de gezondheidszorg in de regio. We kijken ernaar uit om nog meer met Nobi samen te werken om onze ouderen te helpen."

Over Hartland House

Hartland House is een woonzorgcentrum met 31 kamers dat in een huiselijke sfeer gepersonaliseerde zorg biedt aan maximaal 32 bewoners in het prachtige dorp Milnthorpe in het Engelse Cumbria.

Hartland House is een thuis weg van huis. Bewoners genieten er van drie mooi ingerichte lounges waar ze activiteiten doen of familie en vrienden ontvangen. Er is ook een prachtige serre met uitzicht over Dallam Park.

Hartland House wordt beheerd door de Abbeyfield Lakeland Extra Care Society, onderdeel van de wereldwijde groep Abbeyfield.

NHS Lancashire and South Cumbria Integrated Care Board (ICB)

​ ​ ​ ​