Nobi Smart Lamps ontvangt meerdere prijzen voor het revolutioneren van ouderenzorg met innovatieve AI-technologie in combinatie met vooruitstrevend productontwerp

De beloning voor het harde werk van de Belgische tech scale-up

Antwerpen, 27 April 2023 - Nobi Smart Lamps kondigt met trots aan dat hun door AI-aangedreven slimme lamp aan het begin van dit jaar bekroond is met meerdere prestigieuze prijzen, waaronder de Muse Design Awards, de prestigieuze iF DESIGN AWARD en de Health Tech Digital Awards ​ (Best UK Elderly Care Tech Solution). Deze onderscheidingen zijn een erkenning van de transformerende impact van Nobi Smart Lamps in de sector en inspireren het bedrijf om de grenzen van design en technologie te blijven verleggen, zodat ouderen gelukkig en veilig kunnen ouder worden.

De winnende categorieën

Er was heel wat concurrentie voor deze awards. Vanuit meer dan 6300 inzendingen van over de hele wereld heeft Nobi Smart Lamps hun 8 nominaties voor de Muse Design Awards verzilverd:

• Unexpected Product Design
  • Healthcare Product
  • Healthcare Lighting
  • Smart technologies
  • Healthcare facilities - interior lighting
  • Future technologies
  • Safety product
  • Smart Home product

De slimme lamp heeft dit jaar ook de wereldberoemde designprijs The iF DESIGN AWARD ontvangen. Nobi won in de categorie Product in de discipline ‘Medicine / Health’, waarbij bijna 11.000 inzendingen van over de hele wereld werden ingediend in de hoop dit jaar het kwaliteitszegel te ontvangen.

Tot slot ontving Nobi Smart Lamps de Health Tech Digital Award (UK) voor Best Elderly Care Tech Solution. Deze prijzen getuigen van het baanbrekende werk dat Nobi verricht op het gebied van ouderenzorg en ze inspireren het bedrijf om de grenzen van design en technologie te blijven verleggen.

De slimste lamp ter wereld

Nobi is de slimste lamp ter wereld, gericht op valdetectie, -preventie en -voorspelling. Met een geavanceerd AI-model en baanbrekende technologie biedt Nobi veiligheid en voldoet ze aan de hoogste ontwerpnormen.

Nobi helpt ouderen langer thuis te blijven wonen. In zorginstellingen ondersteunt Nobi drukbezette verzorgers door repetitieve administratieve taken over te nemen en belangrijke parameters samen te vatten op een eenvoudige manier. De slimme lamp zorgt ook voor gemoedsrust bij verzorgers door 24/7 een oogje in het zeil te houden en garandeert zo onmiddellijke hulp na een val.

Productontwerp als versneller voor disruptie

De snelle vergrijzing van de bevolking oefent een steeds grotere druk uit op kwalitatieve zorg voor ouderen. Nobi gelooft dat technologie de zorgsector kan ondersteunen om zich voor te bereiden op de 'vergrijzingstsunami' die ons boven het hoofd hangt. Age tech-producten zoals Nobi kunnen de huidige ouderenzorg fundamenteel ontwrichten en het verschil maken in het leven van miljoenen ouderen, hun families en verzorgers.

Om hierin te slagen, is Nobi er ook van overtuigd dat productontwerp een cruciale rol zal spelen in het overbruggen van de kloof tussen ouderen en zorgtechnologie. In haar ambitie om ouderen te overtuigen om nieuwe hoogtechnologische technologieën te gebruiken, moest Nobi een product ontwikkelen dat mensen niet alleen 'nodig hebben’, maar ook 'willen'. Net daarom bedacht Nobi een levensreddend valdetectieapparaat in de vorm van een stijlvolle … lamp.

Dit alledaagse object lijkt niet op de typische zorgtechnologie en past in elk interieur. Bij de ontwikkeling van Nobi werden 4 ontwerpprincipes als leidraad gebruikt: de lamp moet eenvoudig, discreet, gebruiksvriendelijk en aangenaam zijn. Dit maakt Nobi anders dan bestaande valdetectietechnologieën die vaak als opdringerig en stigmatiserend worden ervaren.

“Als we willen dat nieuwe technologieën een verschil maken in het leven van mensen, moeten we beginnen met het creëren van oplossingen die mensen willen, niet alleen nodig hebben. We zijn vereerd deze awards te mogen ontvangen, omdat ze onze toewijding erkennen om de zorgsector te ontwrichten door hoogtechnologische innovatie te combineren met empathisch productontwerp. Bij Nobi omringen wij ons met actoren binnen zorg & beleid die het aandurven om af te wijken van de platgetreden paden en disruptief over het muurtje te kijken. We zijn verheugd dat ook de jury's van deze awards onze beweging aanmoedigen om te werken aan een duurzamere toekomst van ouderenzorg,” aldus Roeland Pelgrims, CEO van Nobi.
Roeland Pelgrims, CEO van Nobi

Matías Papalini en Marko Filipic van het design agency Watif verdienen een speciale vermelding voor hun uitzonderlijke werk bij het vertalen van onze visie op een discreet zorgapparaat dat naadloos integreert in elk interieur tot een stijlvolle en elegante lamp.

Over de Muse Creative and Design Awards

De MUSE Design Awards maken deel uit van het MUSE Awards Programma, dat in 2015 is opgericht door de International Awards Associate (IAA). De oprichting van IAA is gebaseerd op de missie om creativiteit te eren, te promoten en aan te moedigen door middel van een nieuwe standaard van uitmuntendheid voor het evalueren van media-ontwerp, productie en distributie. Fundamenteel is de MUSE Design Awards een internationale competitie voor ontwerpers wier vakmanschap paradigma's verschuift. Hun vindingrijkheid en grondige werk imponeren anderen en herdefiniëren zo grenzen en scope - net als een muze.

Over de iF DESIGN AWARD

Sinds 1954 wordt de iF DESIGN AWARD erkend als een scheidsrechter van kwaliteit voor uitstekend design. Het merk iF Design staat wereldwijd bekend om uitstekende designdiensten en de iF DESIGN AWARD is een van de belangrijkste designprijzen ter wereld. Het eert ontwerpverwezenlijkingen in alle disciplines: product, verpakking, communicatie- en service design, architectuur en interieurarchitectuur, evenals professioneel concept, gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI).

Over de Health Tech Digital Awards

The Health Tech Digital Awards zijn een jaarlijks evenement dat het gebruik van digitale technologie binnen de gezondheidszorg viert. Met categorieën zoals Healthtech Innovation of the Year, Best Patient-Facing Digital Tool en Best elderly care tech solution, beogen de awards individuen en organisaties te erkennen die innovatie stimuleren en de uitkomsten voor patiënten verbeteren door middel van het gebruik van technologie. De ceremonie van de Health Tech Digital Awards, waarbij experts op zowel het gebied van gezondheidszorg als technologie betrokken de inzendingen beoordelen, eert bedrijven en organisaties die voorop lopen in de innovatie van gezondheidstechnologie.

Promotion materials - Muse Design Awards.zip

ZIP - 18 Mb