Uit actuele enquête blijkt: meer dan 90% van het zorgpersoneel in Duitsland wenst digitale technologieën te gebruiken

• Nobi slimme lamp voor valdetectie en -preventie zorgt voor meer kwaliteit en veiligheid in de zorg
  • Belgisch pilootproject toont aan: 80% meer valincidenten gedetecteerd na installatie van Nobi
  • Live-demo op de Duitse beurs Altenpflege (Nürnberg, 25-27.4.2023), hal 9, stand C50
  • Nobi-verkooppartner Careline presenteert de intelligente, AI-gestuurde lampen ook op zijn stand, hal 9, C80

Berlijn, 18 april 2023. ​ Zorginstellingen staan onder hoge druk wat de kwaliteit van de zorg en de veiligheid van de bewoners betreft. Personeelsgebrek, een groot verloop en constant stijgende personeels- en energiekosten is een grote uitdaging voor management en directie. Een verloren strijd? Niet wanneer men durft inzetten op digitale innovaties ter ondersteuning van zorgmedewerkers. Deze ondersteunen hen bij het aanbieden van nog gerichtere zorg en ontlasten hen van (administratieve) routinetaken. Hierdoor komt opnieuw tijd vrij voor warme, menselijke zorg. Op (midde)lange termijn dragen digitale technologieën ook bij aan een verhoogde tevredenheid bij het zorgpersoneel met minder verloop als resultaat. Grote winnaar? Patiënt en zorgbehoevende: wanneer het zorgpersoneel meer tijd heeft voor het menselijke aspect, stijgt het geluksniveau en voelen ze zich beter in ziekenhuis, woonzorgcentrum, serviceflat of andere zorginstelling.

Uit actuele enquête blijkt: meer dan 90% van het zorgpersoneel wil in de toekomst digitale technologieën gebruiken

Waarom worden nieuwe technologieën tot vandaag slechts zelden gebruikt in de Duitse zorg? Is het gewoon een kwestie van budget of heeft het eerder te maken met de ontoereikende digitale infrastructuur van onze zorginstellingen? Zoals blijkt uit de Nobi-enquête heeft bijna 80% van alle Duitse instellingen geen stabiel en betrouwbaar WLAN-netwerk in alle ruimten.

Het ontbreekt zeker niet aan interesse bij het zorgpersoneel. Zoals blijkt uit de enquête van maart 2023 staat het zorgpersoneel zeer open voor het gebruik van digitale systemen. Meer dan 96% van de respondenten is van mening dat deze hulpmiddelen in de toekomst een belangrijke of zelfs zeer belangrijke rol zullen spelen in hun dagelijks werk. 94% is zeker bereid om deze technieken in het dagelijks werk te integreren.

"Kwaliteit en veiligheid omhoog – kosten en druk omlaag"

"Kwaliteit en veiligheid omhoog – kosten en druk omlaag": Vera Led, verantwoordelijke voor Nobi in de DACH-markt, laat diverse aspecten en concrete voorbeelden aan bod komen tijdens haar presentatie in het forum van de beurs Altenpflege (26 april, forum hal 7a, van 11.00 tot 11.30 uur). Ze legt uit hoe de intelligente lampen exploitanten helpen om de werkomstandigheden voor het personeel te verbeteren en tegelijk de zorgkwaliteit te verhogen door een absoluut betrouwbare valdetectie.

Uit Belgisch pilootproject blijkt: 80% meer valincidenten gemeld dankzij Nobi

Vera Led bespreekt in haar voordracht ook concrete resultaten uit een pilootproject in de Belgische zorginstelling De Gerstjens. Hier werden vanaf augustus 2022 over een periode van zes maanden in de 20 met Nobi-lampen uitgeruste kamers 62 valincidenten gedetecteerd. Dit resultaat heeft alle betrokkenen verrast en ook doen opschrikken: in de Nobi-kamers werden tijdens de testperiode 80% meer valincidenten vastgesteld dan in een vergelijkbaar aantal kamers zonder het systeem. We kunnen er dus van uitgaan dat er zonder Nobi veel valincidenten onopgemerkt blijven. Bewoners die in staat zijn om na een val zelfstandig op te staan, melden dit vaak niet, dikwijls uit schaamte of omdat ze niet willen storen. De betrokkenen beseffen echter niet altijd dat zelfs kleine, schijnbaar ongevaarlijke incidenten soms grote gevolgen kunnen hebben. Dankzij Nobi heeft het personeel in de zorginstelling De Gerstjens nu een overzicht van 100% van alle valincidenten en kan bij een valincident snel hulp bieden. Zelfs valincidenten die anders onopgemerkt zouden blijven omdat de bewoners na een val nog zelfstandig kunnen opstaan, worden nu in het zorgdossier opgenomen. Dit gebeurt automatisch, zonder dat het personeel alles handmatig in het dossier moet noteren.

"Bij Nobi zijn we zeer tevreden over de resultaten van dit pilootproject. Dit toont aan dat onze intelligente lampen het zorgpersoneel op drie niveaus kunnen ondersteunen: door snel hulp te bieden na een val, door detectie van 100% van alle valincidenten en door het documenteren van deze incidenten uit handen te nemen van het personeel. Ook bij kleinere voorvallen met verborgen letsels, die anders pas maanden later aan het licht zouden komen", becommentarieert Nobi-CEO Roeland Pelgrims het resultaat van het pilootproject.

Live-demo van de slimme lampen voor valdetectie hal 9, C50

Op de Nobi-beursstand (hal 9, C50) is een zorgkamer met een Nobi-lamp opgebouwd. Elke bezoeker kan zelf testen hoe Nobi valincidenten verhindert door het bewegingsgevoelig verlichten van de kamer en hoe de lamp op een val reageert en met de gevallen persoon communiceert. Ook kan live worden vastgesteld hoe Nobi het valincident aan het digitale eindapparaat (smartphone of iPad) van het zorgpersoneel meldt en in een noodsituatie in slechts enkele seconden hulp inroept.

Almost all nurses believe that digital tools will become more important in nursing and are willing to use them in the future.

PDF - 534 Kb

2 out of 3 nurses do not feel like their institution is digitally well-equipped.

PDF - 536 Kb

Vera Led